• Wat te doen

Van vlasvezel tot cello

Wat te doen |

Onderzoeker en instrumentenbouwer Tim Duerinck bouwde de afgelopen vijf maanden aan een cello in vlas voor museum Texture. De eerste klanken hoor je morgenavond tijdens een vlascelloconcert in de Kroonzaal van Texture. Het muziekinstrument wordt nadien toegevoegd aan de collectie van het museum.

Een vlascello is niet zoals een houten instrument dat je stapsgewijs kan assembleren. Tim gebruikte voor het bouwen van deze vlascello een mal. Als iets niet goed was, moest hij volledig herbeginnen. Een vlascello bouwen is dan ook creëren, innoveren en ondernemen. Tim is altijd op zoek naar nieuwe materialen en vormen om unieke muziekinstrumenten te bouwen. Met elk experiment verlegt hij de grenzen van wat mogelijk lijkt in de traditionele vioolbouw. Zo bewandelt hij het pad van duurzame instrumenten in carbon, glasvezel én vlas die – niet onbelangrijk – ook uitermate goed blijken te klinken. Voor dit project werkte Tim samen met textielontwerpster Esther Van Schuylenbergh. Zij onderzocht onder meer welke weefsels de vlascomposieten ‘stijver’ of visueel aantrekkelijker kunnen maken.

Het bouwen van de vlascello zit erop. Het is nu aan cellist en componist Benjamin Glorieux om deze te testen, op punt te stellen en te bespelen.  Morgenavond speelt Benjamin een solorepertoire ter ere van de vlasnijverheid voor Festival Kortrijk. Hij dook hiervoor het archief van museum Texture in en daar vond hij vlasliederen zoals het ‘Weverslied’, ‘Rokkengang’ en ‘Daar zat een stokoud moederke’.