• Nostalgie
  • Shopping

Pink Panter tot Kazo: “Het werd een rage en ze kwamen niet alleen uit Oostende, maar uit gans Vlaanderen”

Shopping |

Vandaag keren we terug in de tijd met de winkels Pink Panter en KAZO. Wij laten Tony Schockaert zelf het verhaal vertellen. Samen met Ivan Cazaux, de drijvende kracht achter deze iconische winkel voor hippe herenkledij.

Op 11 september 1982 opende boetiek “Pink Panter” de deuren in de Christinastraat 51a. Het was de bedoeling om een exclusieve boetiek te openen met hippe betaalbare herenkledij, want wij vonden dat toffe jongenskledij absoluut ontbrak in Oostende. In die tijd was Oostende nog een echte uitgaansstad met een bruisend nachtleven. In de Langestraat had je een twintigtal discotheken, tussenin opgevuld met vele cafés, 5 cinema's en tal van winkeltjes. De van Iseghemlaan met bars, striptenten en rosse buurt. Er was zelfs een gay buurt rond het Vissersplein met een dertiental cafés en bars. Zoals je ziet hebben we de winkel toen een opvallend uiterlijk gegeven en een catchy naam (toen nog geen auteursrechten of trademark) zodat het vlug en makkelijk te onthouden was. Alles hebben we zelf in elkaar getimmerd en bedacht, toen was alles nog simpel. Zelfs de Fiat Panda 45S die we kochten, hadden we zelf beschilderd (ik samen met mijn pa), kwestie van gezien te worden op straat, en dat werkte ook wel.

Alles hebben we zelf in elkaar getimmerd en bedacht, toen was alles nog simpel

Etalage rechts ernaast bijgehuurd in 1985. De vroegere wasserij in het pand, 51b, stopte hun werkzaamheden, en de huurders in het pand boven werden uit het huis gezet, omdat het pand onbewoonbaar geworden was. Daardoor konden wij de etalage van de wasserij erbij huren. We hebben toen de gevel egaal wit gemaakt, zonder de roze diagonale strepen. Deze foto is genomen op de braderij in oktober 1985, met een tafeltje en een rekje solden.

In 1986 kochten we het pand en verhuurden we de winkel links (de vroegere Pink Panter) aan de Traiteurzaak M.Demeester, en verplaatsten we onze winkel naar de rechterkant van het pand. Toen kwam ook de naamsverandering, namelijk “KAZO”. De betekenis van KAZO is eigenlijk de fonetische spelling van Ivan CAZAUX zijn achternaam. Ik heb zelf het lettertype ontworpen, een beetje in de stijl van KENZO, maar toch een eigen ontwerp.

We wilden een strakker volwassener logo en wilden verder blijven evolueren naar nog betere en mooiere kledij. Je moet weten dat de mode toen behoorlijk bewoog en sterk werd beïnvloed door de muziek en hun artiesten. Al die tijd hielden wij die twee belangrijke elementen in het oog en gingen zelf ook overal uit, zodat we de tijdsgeest konden oppikken.

We gingen zelf ook overal uit, zodat we de tijdsgeest konden oppikken

Hieronder een foto van de etalage in december 1988. Tweede foto genomen van binnenuit met Ivan Cazaux.

De volgende stap was een upgrade van het winkelinterieur. In 1991 lieten we een binnenhuisarchitect uit Brugge (Simoens) aan de slag gaan , om onze winkel een hedendaags design interieur te geven en daarmee ook meer présence en credibility.

De kledij evolueerde op dat moment naar een meer geklede stijl, dus hadden we veel mooie maar moderne kostuums, van bekende en minder bekende ontwerpers zoals Chris Mestdagh, P. Smith, All Saints, Under Cover, Bill Tornade…

1993, een volgende stap, we openen een tweede shop in de Wittenonnenstraat nr 34, net om de hoek, naast de bekende boekhandel 'Corman'. We verbouwden zelf de winkel en startten met nieuwe merken. In die periode was het mode om bekende labels te dragen, dus gingen we op zoek en verkochten we bekende merken zoals Moscino, J.P.Gaulthier, Bill Tornade, Dolce & Gabbana, Walter Van Beirendonck (W&LT), Calvin Klein enz…

In die periode was het mode om bekende labels te dragen

Deze stijl hielden we enkele jaren aan, tot 1997 waarna we overschakelden naar streetwear…. de skatemode kwam toen geweldig op en we wilden de nieuwe generatie jeugd aanspreken, door in die branche, de mooiere collecties te presenteren.

Rond het jaar 2001 begon er terug een nieuwe fase in onze stijl, namelijk de hiphop. Doordat er heel veel nieuwe skateshops de deuren openden, wilden wij terug een nieuwe weg inslaan. De hiphop muziek begon steeds meer door te dringen in onze contreien, maar de bijpassende kledij ervoor was nergens te vinden. Zo sprongen wij in dat gat in de markt, en met succes… We bezochten beurzen in Berlijn, Keulen, Parijs, Amsterdam en geleidelijk vonden we fantastisch materiaal met alle bijbehorende extra's, zoals, schoenen, kettingen, ringen, riemen, caps etc…

De hiphopmuziek begon steeds meer door te dringen in onze contreien, maar de bijpassende kledij ervoor was nergens te vinden

Het werd een rage en de jongens kwamen niet alleen uit Oostende, maar vanuit heel Vlaanderen. Het digitale tijdperk begon, en we startten een website, waar we onze collecties konden tonen. De computer deed zijn intrede in de winkel, aangepaste muziek galmde door de winkel tot op straat, video's werden afgespeeld op tv, leuke posters hingen aan de muur, die fel gegeerd waren door de klanten. Posters met de groten van toen, zoals Snoop Dog, 50Cent, Tupac Shakur enz… Die Amerikaanse hiphop stars hadden ook hun eigen kledinglijnen, en die we verkochten dan in onze shops, daardoor voelden de klanten zich heel dicht bij hun idolen. Dat liep allemaal zo lekker, dat we in de eerste winkel in de plaats van klassieke kledij, ook naar hiphop overschakelden. We gingen elkaar niet kannibaliseren, want we hadden in elke winkel verschillende merken en de klanten gingen maar al te graag van de ene naar de andere winkel. Dat was geen probleem, 't was maar om de hoek.

Hiphop Shop Wittenonnentstraat 34, interieur

Hip-hop Shop Christinastraat 51, interieur

Hip-hop Shop Christinastraat 51, etalage

Hip-hop Shop
Wittenonnentstraat 34, etalage

In 2007 hebben we onze 25 jarig jubileum gevierd met een opendeurweekend met allerlei activiteiten, zoals optredens van rappers, dj's en breakdancers in de straat en hebben we een speciale zwarte Hummer 2 van Karl Kani (n.v.d.r. bekende ontwerper van hiphopkledij uit die tijd) laten komen zodat onze klanten zich konden laten fotoshooten met hun favoriete auto.

De laatste fase kwam er in 2008. Toen was het huurcontract ten einde in de Wittenonnenstraat nr 34, de tweede shop dus. We voegden alles samen in de Christinastraat 51, de eerste shop. Ook was onze buurman, de traiteurzaak vertrokken wegens einde huurcontract en dit gaf ons de mogelijkheid om de winkelruimtes samen te voegen tot één grote winkel.

In November 2009 hebben we deze verbouwingen gerealiseerd en kreeg de shop een nieuwe, mooie en heldere uitstraling.

Het einde kwam op 31 december 2010, toen waren we al een tijdje bezig met andere plannen te smeden, we wilden nog maar eens een andere uitdaging aangaan, namelijk een B&B beginnen…Maar dat is een ander mooi verhaal. Door omstandigheden lukte dit op een gepast tijdstip en konden we onze “KAZO” shops na 28 jaar in stijl beëindigen.

THE END

Aan alle klanten, hartelijk dank dat we samen dit mooie verhaal waar hebben gemaakt.

Ivan Cazaux en Tony Schockaert